Årets sange arrangeret for lige stemmer og instrumenter af John Høybye
Arrangeret for to forskellige instrumentalensembler;
1) Strygere + Harpe
2) Blæseroktet (2 Obo, 2 Klar., 2 Horn og 2 Fg.)
Foreligger i 2 udgaver. For korlederen med orkesterpartitur og CD: For kor; (A Forår-sommer) (B Efterår-vinter) med CD. Orkesterstemmer kan lejes hos forlaget.
Samlingen præsenterer et varieret repertoire af årstids- og aftensange. I modsætning til John Høybyes mange pædagogiske arrangementer er disse sange arrangeret og komponeret alene ud fra kunstneriske hensyn og med den klare hensigt at udnytte og præsentere “instrumentet”: det ligestemmige børne- og ungdomskor.
Sangene henvender sig til det mere rutinerede kor. Mange kor vil her kunne finde fornyelse til repertoire og nye udfordringer i en genre, som er uopslidelig.
Indhold:
- Den blå anemone
- Nu skinner sol i haver
- Solskinslyse forårsskove
- April, april
- Nu er jord og himmel stille
- Nu blomstertiden kommer
- Danmark, nu blunder den lyse nat<
- Jeg gik mig ud en sommerdag
- Hvor mågerne skriger
- Aftenstemning (Sig månen langsomt hæver)
- Kirsten og vejen fra Gurre
- Nu falmer skoven trindt om land
- Skoven er så underfuld
- Vor sol er bleven kold
- Spurven sidder stum bag kvist
- I sne står urt og busk i skjul
- Sneflokke kommer vrimlende
- Sænk kun dit hoved, du blomst
Sangene er indspillet på CD med Klarup Pigekor. Dirigent Jan Ole Mortensen
Folkeskolens Musiklærerforening
Den blå anemone
Den Blå Anemone
”Som man kender det fra andre af Høybyes arrangementer, varieres satsen meget. Melodien ligger snart øverst, snart nederst eller midt i. Det er et fint pædagogisk fif, for ikke alene bliver det mere interessant at høre på – det bliver langt mere spændende at udføre. De enkelte stemmer er melodiøse, satsarbejdet er opfindsom og resultatet er særdeles høreværdigt”.
Klaus Lyngbye, organist og korleder
”Hvordan Høybye kan blive ved at holde dette niveau, kan jeg ikke svare på, men for de danske børnekor er det aldeles positivt. Satserne er dejlige og de får alle lige den drejning, der gør, at lytteren spidser øren og ser nye muligheder i gamle melodier”.
Frank Bach Jensen i Dansk Sang